Blogg

Välja CMS? Tänk på det här!

Vad är viktigt att tänka på när det är dags att välja CMS? Varför måste man våga prata budget? Och varför behöver webbplatsen lira med verksamhetens mål och visioner? Vi tog hjälp av Joakim Jormelin, vd på konsultbolaget Knowit och vår härmed utnämnda välja-CMS-expert.

Välja CMS. Bild på ett skrivbord med tärningar med bokstäverna CMS på.

– Jag började som självlärd utvecklare för drygt 20 år sedan. Efter några år fick jag jobb som webbutvecklare och insåg att detta var det roligaste i världen. 2004 halkade jag in i CMS-världen och på den vägen är det.

Varför är det svårt att välja CMS?

– För att det är en svår fråga med olika parametrar och det ligger i vår natur att försöka förenkla den här typen av beslut. Ibland står kraven och behoven i konflikt med varandra. Ni kanske har krav på prestanda och skalbarhet och vill köra molnlösningar med cache-instanser runt om i världen. Då blir det plötsligt en konflikt med GDPR och frågan blir – ska vi skala ner till en sämre webblösning eller anpassa oss efter GDPR-kraven?

Vilka är de största vinsterna med att landa rätt CMS?

– Att ni får farten framåt och kan fokusera på ert huvudsakliga mål i stället. Då blir webben eller intranätet ett verktyg och en kraft som hjälper er dit ni vill. Inte ett hinder eller en jobbig budgetpost.

Och för att göra rätt CMS-val finns, enligt Joakim Jormelin, ett gäng viktiga saker att tänka på:

Be om en testmiljö

Osäker på hur ni uppfyller era behov bäst? Börja med att rådgöra med en partner. Köp in tid från en oberoende partner som vägleder er. Be också CMS-leverantören om en testmiljö. ”Du går ju inte och köper en bil utan att provköra”.

Våga prata budget

”Det här är våra behov och det här är vår budget”, våga prata pengar! Då blir det också lättare för oss som partner att prioritera vad som ska byggas. Dessutom slipper ni köpa på er det ni inte behöver. Och håll koll på vad som är vad. Om du köper en cloud-paketering ingår både licens, drift och eventuellt support vilket inte går att jämföra med en renodlad licenskostnad.

Tänk på redaktörerna

Det ska vara enkelt för redaktören. Punkt slut. Behövs en redaktörsmanual är det stor risk att lösningen är för komplicerad. Komplicerade lösningar kan förvisso ge er som kund frihet att göra anpassningar men det blir ofta för komplext för redaktörerna. Stå i stället fast vid er ursprungliga idé och börja alltid enkelt.

Säkerställ support

Hur ser supporten ut? Se till att det finns ett stort och brett nätverk av utvecklare och partners kopplade till den plattform ni väljer. Webbplatsen ska kunna leva vidare även om ni väljer att byta implementationspartner. Driftssupport från plattformsleverantörer kan vara ett bra komplement till en partners förvaltningserbjudande.

Prioritera SEO

Dubbelkolla att det finns ett bra stöd för SEO, ett inbyggt stöd för SEO är mer eller mindre en hygienfaktor i dag. Och glöm inte: viss automatik kan ni alltid få men ni behöver själva arbeta aktivt med SEO, precis som med innehållet i övrigt. För att uppnå en bra ranking krävs bra och intressant innehåll, bra taggning (SEO) och engagemang från besökarna.

Syna tillgängligheten

Alla plattformar har stöd för att skapa tillgängligt innehåll men det gäller att teama upp med en partner som förstår vad det innebär. Att CMS:et har stöd för det behöver inte betyda att webbplatsen klarar alla tillgänglighetstester. Precis som med SEO hänger det även här på hur partnern implementerar CMS:et och hur redaktörerna arbetar med innehållet.

Blicka framåt

Höj blicken! Vilken är er långsiktiga målsättning? Och vilka konkreta mål har ni? Vet ni redan nu att ni kommer att vilja bygga ett intranät i samma plattform eller koppla på till exempel kampanjwebbplatser? Kontrollera att dessa möjligheter finns och är ekonomiskt försvarbara, billigt nu kan betyda dyrt senare. Många gånger finns en plan och en vision för verksamheten, alltför sällan är den tajt knuten till webbplatsen och det man vill uppnå med sitt nya CMS.

Teama upp

Ingen av er – varken ni eller er partner – sitter på facit, arbeta därför tätt ihop. Partnern kan plattformarna, produkterna och tekniken – ni som kund kan er verksamhet och vart ni vill med den. Jobba ihop från start, det blir så mycket bättre än om ni jobbar på varsitt håll.

CMS och de 5 vanligaste fällorna

Det kan vara lätt att gå vilse i CMS-djungeln och tappa fokus på vad som är viktigt – på riktigt. Ladda ner vårt whitepaper för att ta del av Joakim Jormelins tips om vanliga fällor att se upp för.

Bild på whitepaper välja cms mot lila bakgrund

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev